مغز انسان می تواند ارتباط مستفیمی با سیستم های اینتراکتیو برقرار کند و شاید بتوان گفت کمتر کالایی وجود دارد که بتواند به اندازه نمایشگر لمسی روی ذهن و مغز آدمی اثر گذاشته و این چنین ارتباط و تعامل برقرار کند. مطالعات متعدد نشان داده است که وقتی دانش آموزان خود در امر آموزش مشارکت فعال دارند، سریعتر و بیشتر یاد میگیرند.
در مدارس و دانشگاهها مانیتورهای لمسی همانند یک کاتالیزور برای یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان عمل می کنند. صرفه نظر از سن دانش آموزان و از رده پیش دبستانی گرفته تا فارغ التحصیلان دانشگاهی، همگی می توانند به طور طبیعی کاربران این سیستم ها باشند و در امر آموزش از آنها بهره برد.